انجمن بازیهای رایانه ای استان مرکزی

تحلیل بازیهای رایانه ای، آموزش ساخت بازیهای رایانه ای

انجمن بازیهای رایانه ای استان مرکزی

تحلیل بازیهای رایانه ای، آموزش ساخت بازیهای رایانه ای

مراحل ساخت بازی رایانه‌ای

ساخت یک بازی به پیچیدگی ساخت یک فیلم پرهزینه هالیوودی است.ماه‌ ها برنامه ‌ریزی و آماده ‌سازی، نوشتن داستان بازی، شخصیت پردازی، استفاده از فن آوری ‌های پیشرفته و قدرت بالای رایانه ای از جمله عوامل مهم برای ساخت یک بازی است.
در ابتدا فرایند طراحی، ساخت و توسعه یک بازی ویدئویی توسط برنامه‌ نویسان معمولی و غیر متخصص انجام می ‌شد. این فعالیت ‌ها به صورت فردی انجام می ‌شد که برآیند آن، یک محصول با خروجی سرگرم‌ کننده بود. اما این فعالیت‌ ها از دهه
۱۹۷۰به بعد، شکل حرفه ‌ای به خود گرفت و اشخاص طراح بازی،Hitmanادامه نسخه اول بازی هستند یا شبیه ‌سازی ورزش‌ ها یا حوادث و موضوعات دنیای واقعی هستند.زمانی که مفهوم اولیه بازی تثبیت می ‌شود، نویسندگان و طراحان روی زمینه داستانی و جزییات آن کار می ‌کنند. زمینه داستانی عبارت است از طرح کلی بازی و جزییات فنی مربوط به هر صحنه از بازی. طراحی بازی، درست مانند یک فیلم، نمایشی گرافیکی از داستان و مرجعی برای نویسندگان، طراحان و خالقان بازی است.ولی در حالی که هر فیلم از یک داستان کلی و در نهایت چند داستان فرعی تشکیل می ‌شود، یک بازی رایانه ای می‌ تواند پر از داستان ‌ها و جنبه ‌های گوناگون باشد. بنابراین مراحل مختلف بازی باید ترسیم شود.
ادامه دارد

 به صورت تخصصی و حرفه ‌ای به طراحی بازی پرداختند و گروه ‌های طراحی بازی تشکیل دادند. با اقبال عمومی بیشتر نسبت به این محصولات، روند تکامل و پیچیده شدن طراحی و ساخت بازی ‌های ویدئویی شدت یافت و بخش ‌های طراحی، ساخت و توسعه یک بازی از یکدیگر تفکیک و هر یک از بخش‌ ها توسط افراد متخصص به همان بخش انجام شد و این کار به تکامل بازی‌ های ویدئویی کمک بزرگی کرد. این کار سبب ایجاد تخصص ‌های جدیدی در این حرفه شد و طراحی بازی را به شکل گروهی سوق داد. امروزه، درصورتی که تمامی فرایند ساخت یک بازی ویدئویی توسط یک شخص انجام شود بسیار نادر است و محدود به بازی ‌های ساده می ‌شود.
بیشینه بازی ‌های ویدئویی تولید شده در دنیای کنونی، بازی‌ های بسیار پیچیده و با فرایند ساخت طولانی است که برای کنسول‌ ها جدید و با پردازشگرهای قدرتمند ساخته می ‌شود که انجام مراحل توسعه و ساخت بازی را به شکل انفرادی ناممکن می ‌کند.
پیش تولیدـ هر بازی با یک داستان شروع می‌ شود. ایده اولیه داستان ‌ها معمولاً یا از طرف خود سازندگان و یا از طرف افراد خارج از شرکت سازنده گرفته می ‌شود. بسیاری از بازی ‌ها هم به طور روزافزون بر اساس فیلم‌ های پرطرفدار و معروف ساخته می ‌شوند.دسته دیگر بازی‌ ها هم یا مانند

برای بیش‌تر مردم، تجربه بازی‌های کامپیوتری با خرید چند بازی از فروشگاه‌های کامپیوتری شروع می‌شود و با جاگرفتن آن بازی‌ها در کمد اتاق‌شان به پایان می‌رسد. فقط عده کمی هستند که تشخیص می‌دهند ساخت یک بازی به پیچیدگی ساخت یک فیلم پرهزینه هالیوودی است.
ماه‌ها برنامه‌ریزی و آماده‌سازی، نوشتن داستن بازی، شخصیت پردازی، استفاده از فناوری‌های پیشرفته و قدرت بالای کامپیوتری از جمله عوامل مهم برای ساخت یک بازی است. برای اینکه نشان دهیم یک بازی به طور خلاصه چه مراحلی را تا عرضه طی می‌کند، نگاهی به مراحل ساخت بازی
Dungeon Siege2 از شرکت Gas powered می‌اندازیم.

شروع: پیش تولید
هر بازی با یک داستان شروع می‌شود. ایده اولیه داستان‌ها معمولا یا از طرف خود سازندگان و یا از طرف افراد خارج از شرکت سازنده گرفته می‌شود. بسیاری از بازی‌ها هم به طور روزافزون براساس فیلم‌های پرطرفدار و معروف ساخته می‌شوند.
دسته دیگر بازی‌ها هم یا مانند
Hitman ادامه نسخه اول بازی هستند و یا شبیه‌سازی ورزش‌ها یا حوادث و موضوعات دنیای واقعی هستند.
زمانی که مفهوم اولیه بازی تثبیت می‌شود، نویسندگان و طراحان روی زمینه داستانی و جزییات آن کار می‌کنند. زمینه داستانی عبارت است از طرح کلی بازی و جزییات فنی مربوط به هر صحنه از بازی. طراحی بازی، درست مانند یک فیلم، نمایشی گرافیکی از داستان و مرجعی برای نویسندگان، طراحان و خالقان بازی است.
ولی در حالی که هر فیلم از یک داستان کلی و نهایتا چند داستان فرعی تشکیل می‌شود، یک بازی کامپیوتری می‌تواند پر از داستان‌ها وجنبه‌های گوناگون باشد. بنابراین مراحل و یا به اصطلاح "جهان‌ها"ی مختلف بازی باید ترسیم شود.

طراحی شخصیت‌ها
به موازات طراحی داستان بازی، طراحان هم شروع به طراحی و خلق شخصیت‌ها می‌کنند. خطوط کلی مربوط به شخصیت‌های اصلی آنقدر بررسی می‌شود تا به بهترین شکل خود برسد. مساله مهم در طراحی شخصیت‌ها این است که آنها را به بهترین شکل طراحی کنند، چون در غیر این صورت تغییر مجدد شخصیت‌ها در مراحل پایانی ساخت بازی، پرهزینه خواهد بود.
به محض اینکه طراحی شخصیت‌ها پایان می‌یابد، خطوط کلی به شخصیت‌های سه بعدی و ملموس تبدیل می‌شوند. بنا بر گفته‌های استیو تامپسون (
Steve Thompson) کارگردان هنری شرکت Powened Games، طراحی و برنامه‌ریزی یک شخصیت کامپیوتری پنج روز طول می‌کشد.
طرح کلی شخصیت‌ها ابتدا در کامپیوتر اسکن می‌شود و سپس یک اسکلت واره دیجیتالی برای تعریف شکل شخصیت و کنترل و به حرکت درآوردن آن ترسیم می‌شود. هرچه جزییات این اسکلت بیش‌تر باشد، حرکت شخصیت شکل واقعی‌تر و طبیعی‌تری به خود می‌گیرد. در ادامه لایه پوست به آن اضافه می‌شود و سپس رنگ‌ها و تکسچر (
Texture) طراحی می‌شود.

ایجاد حرکت
در این مرحله، شخصیت بازی مثل یک عروسک خیمه‌ شب‌بازی دیجیتال است. طراحان بازی به یک جسم دیجیتالی جان می‌بخشند. باتوجه به سبک بازی و نحوه حرکت مورد نظر از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود. در بعضی از بازی‌ها (به جز
Dungeon Siege2) حرکات یک بازیگر انسانی به وسیله یک بازیگر انسانی به وسیله یک لباس مخصوص و چند حسگر که به نقاط مختلف بدن وصل می‌شود، ضبط شده و سپس آن را با یک شخصیت دیجیتالی تطبیق می‌دهند. بدین ترتیب شخصیت بازی بیش از پیش به حرکات ظریف یک انسان شبیه می‌شود.

دنیای بازی
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازی‌های مدرن امروزی، محیط بازی است. جلوه‌های گرافیکی تاثیرگذاری چون بازتاب سطوح روشن و الگوهای گوناگون ابرها از طریف بازیکنان معمولا نادیده گرفته می‌شود. گاهی اوقات چنین جلوه‌های به ظاهر کم‌اهمیتی، مثل خش‌خش شاخ و برگ درختان به عنوان علامت خطر می‌تواند در داستان بازی تاثیرگذار باشد. باتوجه به افزایش روزافزون کامپیوترهای خانگی، شرکت‌های بازی‌سازی می‌توانند محیط واقع گرایانه و پیچیده‌تری را طراحی کنند. سطحی از جزییات که تا چند سال پیش غیرقابل تصور بود، امروزه جز تفکیک ناپذیر بازی‌های کامپیوتری شده است.
اکثر شکل‌های سه بعدی کامپیوتری که در بازی‌ها استفاده می‌شود از طرح‌های چندوجهی تشکیل می‌شوند. یک چندوجهی، محیطی است که به وسیله خطوط تعریف می‌‌شود. هر چند وجهی از مجموعه‌ راس‌ها تشکیل می‌شود که به طور کلی شکل پدیده مورد نظر را تعریف می‌کند. علاوه بر این در یک چندوجهی برای رسیدن به شکل و طرح نهایی به اطلاعات دیگری نیاز است. رایج‌ترین روش انتقال این اطلاعات
Texture Mapping است که شبیه بسته‌بندی و کادو کردن یک هدیه است. هرگوشه از جعبه کادو که کادوپیچ می‌شود یک چندوجهی توخالی است و کاغذ کادو مانند تصویری است که روی چندوجهی قرار می‌گیرد. بیش‌تر کنسول‌های بازی و کامپیوترها از یک تراشه مخصوص و یک حافظه اختصاصی تشکیل می‌شود که می‌تواند تصویرهایی مخصوص برای Texture Mapping ذخیره کند و هر تصویر را با چندوجهی مربوط به آن هماهنگ کند. این فناوری امکان می‌دهد تا محیط بازی به جهان واقعی بسیار شباهت پیدا کند.

کدگذاری
کدگذاری مرحله‌ای است که تمامی اجزای تشکیل‌دهنده بازی را به یکدیگر پیوند می‌دهد، ولی خود در بازی دیده نمی‌شود و آن به صورت مجموعه‌ای از ساختارهای زبانی است که تمامی جنبه‌های بازی را کنترل می‌کند. بیش‌تر بازی‌ها با کد مخصوص به خود براساس زبان برنامه‌نویسی
C نوشته می‌شوند. یک موتور کدگذاری سه بعدی اکثرا برای برنامه‌نویسی‌های بسیار پیچده در چندوجهی‌ها، سایه‌ها و تکسچرها استفاده می‌شود.
جنبه مهم دیگر کدگذاری، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی حکم منطق بازی را دارد و همچنین فیزیک دنیای بازی را تشکیل می‌دهد که می‌توان با آن ارتباط و کنش و واکنش داشت.

مرحله پس از تولید
زمانی که ساخت بازی تکمیل می‌شود وارد فاز پس از تولید می‌شویم. در این مرحله، بازی مورد نظر از جنبه‌های گوناگون آزمایش می‌شود، مورد نقد قرار می‌گیرد، به وجه بازاریابی آن توجه شده و در نهایت عرضه می‌شود. آزمایشگر، بازی مورد نظر را بارها بازی می‌کند تا تمامی عیب و ایرادها را درآورد. این عیب و ایرادها شاید اشکالات فاحش باشد که باید به سرعت برطرف شود و یا چند نقص کوچک که در زمان عرضه، بازی را با مشکل مواجه نمی‌کند. اگر مشکلی در بازی پیدا شود، یک گزارش مشروح برای سازندگان بازی فرستاده می‌شود تا آن را برطرف کنند. اولین نسخه آزمایشی یک بازی که در اختیار آزمایشگرها قرار می‌گیرد نسخه "آلفا" نام دارد. با استفاده از این نسخه، ایرادهای کلی بازی شناسایی و برطرف می‌شود. در ادامه نسخه "بتا" عرضه می‌شود. این نسخه اغلب در اختیار گروه بزرگ‌تری از آزمایشگرها و حتی گاهی اوقات مردم قرار می‌گیرد.
نسخه بتا تمام و کمال و همه‌جانبه مورد آزمایش قرار می‌گیرد و روی مشکلات جزیی بازی کار می‌شود تا اینکه سازندگان اصلی بازی از نسخه اصلاح شده بازی خود رضایت پیدا کنند و آن را آماده عرضه کنند.

بازاریابی
بازی کامپیوتری به تجارت بزرگی تبدیل شده است. باتوجه به اعلام موسسه سرگرمی‌های نرم‌افزاری، ساخت یک بازی پرفروش مثل
GTA: San Andreas حدود 3 تا 5 میلیون دلار هزینه دارد، ضمن آنکه هزینه 10 میلیون دلاری تبلیغات و بازاریابی را هم باید به آن اضافه کرد. تبلیغات و ایجاد یک جو مثبت برای یک بازی معمولا در مراحل طراحی و ساخت بازی شروع می‌شود. شرکت‌های بازی‌ساز، طراحان و مدیران روابط عمومی خود را به نمایشگاه‌های تجاری سرتاسر دنیا می‌فرستند تا آخرین بازی‌های‌شان را تبلیغ کنند.
معمولا نسخه‌های نمایشی یا دموی بازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و برای جلب نظر بازیکنان، تصاویر هیجان‌انگیز بازی، شبیه فیلم‌های هالیوودی منتشر می‌شود. همه این سرمایه‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد تا بازیکنان بازی‌های مختلف را –از 15دلار گرفته تا بالای 60 دلار- بخرند و وارد دنیای مجازی‌ای شوند که طراحان بازی‌های کامپیوتری ماه‌ها و سال‌ها روی آنها کار کرده‌اند. 

وبلاگی برای گیمر                                                                                                                                                

پیش تولید 
برای طراحی بازی، به داستان نیاز است که این کار توسط یک نویسنده انجام می شود. در حال حاضر اکثر بازی ها بر اساس فیلم های پر طرفدار و معروف ساخته می شود. بعضی دیگر از بازی ها شبیه سازی شده و بر اساس حوادث و موضوعات طبیعی است. در مرحله اول طراحی بازی، نویسندگان روی زمینه داستانی و جزئیات آن کار می کنند. زمینه داستانی عبارت است از طرح کلی بازی و جزئیات فنی مربوط به هر صحنه از بازی؛ طراحی بازی درست مانند یک فیلم، نمایش گرافیکی از داستان و مرجعی برای نویسندگان، طراحان و خالقان بازی است.یک طراح بازی دراین زمینه می گوید: داستان بازی از مهم ترین جنبه های بازی است و این که داستان بازی چگونه نوشته شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا داستان بازی باید به صورت فنی در برنامه نویسی نوشته شود. به گفته حامدنیا هر چقدر زیبایی داستان بیشتر باشد، بر جذابیت بازی افزوده می شود

خلق شخصیت ها 
طرح کلی شخصیت ها ابتدا در رایانه اسکن می شود و سپس جزئیات شخصیت شامل کنترل و به حرکت درآوردن آن آغاز می شود. یکی از مهم ترین مسائل در طراحی شخصیت ها این است که آن ها به بهترین شکل طراحی شوند، زیرا شخصیت بازیگر تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد.در طراحی بازی، بعد از ایجاد شخصیت، مرحله پویانمایی سازی آن آغاز می شود و شخصیت ها به شکل
۳ بعدی در می آید
سپس رنگ ها و تکسچر (Texture) طراحی می شود تا شخصیت واقعی به نظر برسد
مرحله طراحی حرکت 
بعد از ایجاد شخصیت طراحان بازی به یک جسم دیجیتالی جان می بخشند. با توجه به سبک بازی و نحوه حرکت مورد نظر از تکنیک های مختلفی استفاده می شود. در بعضی از بازی ها حرکات یک بازیگر به وسیله یک لباس مخصوص و چند حسگر که به نقاط مختلف بدن وصل می شود، ضبط می شود و سپس آن را با یک شخصیت دیجیتالی تطبیق می دهند. بدین ترتیب حرکات شخصیت بازی بیش از پیش به حرکات یک انسان شباهت پیدا می کند

محیط بازی 
بدون شک امروزه یکی ازمهم ترین جنبه های بازی های مدرن، محیط بازی است. ایجاد جلوه های گرافیکی و طبیعی بودن محیط بازی تاثیر زیادی در بازی دارد
با توجه به افزایش روزافزون رایانه های خانگی، شرکت های بازی سازی می توانند محیط واقع گرایانه و پیچیده تری را طراحی کنند. سطحی از جزئیات که تا چند سال پیش غیرقابل تصور بود، امروزه جزء تفکیک ناپذیر بازی های رایانه ای شده است.اکثر شکل های
۳ بعدی رایانه ای که در بازی ها استفاده می شود، از طرح های چند وجهی تشکیل می شود. یک چند وجهی، محیطی است که به وسیله خطوط تعریف می شود. هر چند وجهی از مجموعه راس ها تشکیل می شود که به طور کلی شکل پدیده مورد نظر را تعریف می کند. علاوه بر این در یک چند وجهی برای رسیدن به شکل و طرح نهایی به اطلاعات دیگری نیاز است. رایج ترین روش انتقال این اطلاعات Texture Mapping است که شبیه بسته بندی و کادو کردن یک هدیه است. هر گوشه از جعبه کادو که کادو پیچ می شود، یک چند وجهی توخالی است و کاغذ کادو مانند تصویری است که روی چند وجهی قرار می گیرد. بیشتر کنسول های بازی و رایانه ها از یک تراشه مخصوص و یک حافظه اختصاصی تشکیل می شود که می تواند تصویرهایی مخصوص برای Texture Mapping ذخیره کند و هر تصویر را با چند وجهی مربوط به آن هماهنگ کند. این فناوری امکان می دهد تا محیط بازی به جهان واقعی بسیار شباهت پیدا کند

کدینگ بازی و هوش مصنوعی 
کد گذاری مرحله ای است که تمامی اجزای تشکیل دهنده بازی را به یکدیگر پیوند می دهد، ولی خود در بازی دیده نمی شود و آن به صورت مجموعه ای از ساختارهای زبان برنامه نویسی می باشد که تمامی جنبه های بازی را کنترل می کند. بیشتر بازی ها با کد مخصوص به خود براساس زبان برنامه نویسی C نوشته می شود. جنبه مهم دیگر کدگذاری، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی حکم منطق بازی را دارد و هم چنین فیزیک دنیای بازی را تشکیل می دهد

تولید بازی 
بعد از آن که ساخت بازی تمام شد، مرحله تولید بازی آغاز می شود. در این مرحله، بازی مورد نظر از جنبه های گوناگون آزمایش می شود و مورد نقد قرار می گیرد و به وجه بازاریابی آن توجه و در نهایت عرضه می شود. بعد از آزمایش بازی و بررسی اشکالات آن، اولین نسخه آزمایشی آن که آلفا نام دارد، در اختیار آزمایشگرها قرار می گیرد. با استفاده از این نسخه، ایرادهای کلی بازی شناسایی و برطرف می شود. بعد از ارائه این نسخه، نسخه دیگر که بتا نام دارد، عرضه می شود. این نسخه که نسخه عمومی است در اختیار عموم قرار می گیرد تا آزمایش شود

بازاریابی و فروش بازی 
تبلیغات و ایجاد یک جو مثبت برای یک بازی معمولا در مراحل طراحی و ساخت بازی شروع می شود. امروزه بازی رایانه ای به یک تجارت پر سود برای شرکت های تولید کننده بازی تبدیل شده است. با توجه به اعلام موسسه سرگرمی های نرم افزاری، ساخت یک بازی پرفروش مثل GTA: San Andreas حدود
۳ تا ۵ میلیون دلار هزینه دارد، ضمن این که هزینه ۱۰ میلیون دلاری تبلیغات و بازاریابی را هم باید به آن اضافه کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد