انجمن بازیهای رایانه ای استان مرکزی

تحلیل بازیهای رایانه ای، آموزش ساخت بازیهای رایانه ای

انجمن بازیهای رایانه ای استان مرکزی

تحلیل بازیهای رایانه ای، آموزش ساخت بازیهای رایانه ای

آموزش چگونگی نقد و تحلیل گیم(بخش اول)

با توجه به روند ساخت بازی های رایانه ای که روز به روز شاهد پیشرفت چندان بازی ها و همچنین وجود رقابت در بین محصولات شرکت ها اهمیت موضوع نقد و بررسی بازی ها اهمیت دو چندانی پیدا می کند.زمانی که من به عنوان یک منتقد خواستم که کار خود را آغاز نمایم ابتدا به سایتهای نقد بازی های رایانه ای رفتم و چیزی حدود به بیش از 100 نقد اساسی درباره ی بازی های مختلف خواندم و موارد زیر از این مطالعه عاید من شد.

1- در اکثر این نقد ها اصولا نویسنده در مورد نقد اطلاعات کافی نداشته و نقد را فقط عیب جویی از یک بازی می داند.(فرضا اشاره به باگ های بازی)

2-در این نقد ها،نقد از دید یک مخاطب و گیمر بوده است حتی کسانی که به عنوان بازی ساز نقد را نوشته اند از این دید به نقد نگاه کرده اند.

با دیدی کلی نسبت به نقد در می یابیم که در نقد ما 4 عنصر اصلی برای

با توجه به این دو مورد نکاتی را که باید در یک نقد اصولی و کاربردی و حرفه ای رعایت شود و به مباحثی که باید پرداخت اشاره ای می نمایم.

1-رابط کاربری

نکته اول :  در ابتدای انجام بازی شما با رابط کاربری و منوها روبرو هستید.این مورد باید قابل توجه باشد که مخاطبی که برای بار اول قصد انجام بازی را دارد تا چه حد با منو ها راحت است و منوها برای او نا آشنا و گیج کننده نباشد.

نکته دوم : باید این موضوع که آیا در منوی بازی امکان ایجاد یوزرهای مختلف برای چند نفر مخاطب وجود  دارد یا نه ؟ دارا بودن این امکان جزو نکات مثبت یک بازی به حساب می آید و باید قید شود.این موضوع به آن معناست که شما میتوانید بازی را در اکانت خود انجام دهید و اگر شخص دیگری خواست به بازی بپردازد مجبور نباشد ادامه ی بازی شما را پیش ببرد.

نکته سوم : دقت به اصول طراحی صحنه رابط کاربری،اینکه تا چه حد چشم نواز و مجذوب ککنده می باشد و تا چه حد نزدیک به موضوع و سبک بازی می باشد.

نکته چهارم : توجه به نوار لودینگ که قبل از اجرای بازی به جهت لود شدن گرافیک مدتی طول می کشد.باید به این موضوع توجه داشت که در نوار لودینگ چه خصوصیاتی قرار داده شده که مخاطب در این زمان خسته و بی حوصله نشود.

2-ابتدای بازی

پس از لود شدن و وارد شدن به محیط بازی اولین نکته ای که به چشم میخورد محیطی است که از آنجا بازی آغاز می شود و مخاطب برای اولین بار محیط را می بیند.

نکته اول :عناصر تشکیل دهنده واسط کاربری

الف) نوار سلامتی : اشاره به اینکه نوار سلامتی قابل احیا می باشد و یا بر اثر ضربات دشمن از آن کاسته شده و قابل تجدید نمی باشد و نیاز به خون گیری می باشد.

ب) مقدار مهمات : توجه به آیتم نشان دادن نوع اسلحه در بازی های تیر اندازی و یا نوع سلاح سرد در بازی های اکشن زد و خورد و ...طریقه نشان دادن مقدار مهمات.اخطار در زمانی که مهمات به میزان کمی رسیده است و سایر موارد.

ج) نقشه بازی : مختصری درباره چگونگی عملکرد نقشه.چه میزان به مخاطب در رسیدن به هدف کمک می کند و اینکه نقشه گویای همه چیز باشد و مورد گنگ در آن نباشد.و همچنین طریقه نشان دادن دشمنها در نقشه از نکات حائظ اهمیت می باشند.

نکته دوم : نحوه تولید و عملکرد بازی

الف) مکانیک های پایه : منتقد باید به تشریح کامل مکانیک های پایه در بازی مانند شلیک کردن، دویدن، نشستن و سایر موارد بپردازد.

ب) زاویه دوربین : نوع دید مخاطب از نظر اول شخص و یا سوم شخص بودن.ارتفاع دوربین.پهنای تصویر و سایر موارد که باید به اختصار شرحی درباره ی آنها داده شود.

ج) تکنیک ساخت : یکی از مهم ترین بخشها می باشد که حتما باید قید گردد که شامل بازی سه بعدی یا دو بعدی می باشد.

د) سبک : نوع سبک بازی جزو مهم ترین بخش تحلیل بازی می باشد.سبک هایی مانند اکشن، ماجراجویی، ورزشی، استراتژیک و ...

نکته سوم : نحوه آشنایی مخاطب با بازی

یکی از موارد بسیار مهم برای جذب مخاطب شروع ابتدایی بازی است.در زمانی که مخاطب فرضا یک بازی اکشن خریداری می نماید و طرفدار این سبک بازی می باشد مطمئنا قبلا نیز بازی در این سبک را انجام داده است و با توجه به دانش قبلی نسبت به خرید این بازی نموده است.بی شک سبک پر طرفداری مانند اکشن از قوانین خاصی پیروی می کند که در همه بازی ها رعایت می شود و مخاطب با آگاهی به این موضوع این سبک را انتخاب کرده است.باید به این موضوع توجه داشت که مخاطب تا چه حد نسبت به بازی که تا به حال انجام نداده است آشنایی دارد.

مواردی چون شلیک کردن، حرکت کردن، انتخاب آیتم، تعویض سلاح در بازی های اکشن به یک استاندارد تبدیل شده که هر کدام کلید های مخصوص خود را دارد.وظیفه منتقد این است که این استاندارد را چک نماید و در صورت مغایرت و تغییر کلیدی علت را بررسی نمایید و با تست این موضوع دریابد که این تغییر موجب سردرگمی مخاطب می شود و یا اینکه باعث می شود که مخاطب راحتتر به آپشن مورد علاقه خود برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد